Overbrug de digitale kloof met non-desk medewerkers

"De beste manier om een ander iets te laten doen is door ervoor te zorgen dat die persoon het wil doen." – Dale Carnegie

 

Medewerkers zetten hun talenten en vaardigheden alleen 100% in wanneer zij het bedrijfsdoel begrijpen en overtuigd zijn van de aanpak. Zingeving aan het werk is daarom één van de grootste uitdagingen voor de manager van nu. Werknemers willen dus weten waarom hun bijdrage nodig is en welke rol zij spelen bij het bereiken van toekomstig succes. Grotere organisaties besteden veel tijd en andere middelen zoals nieuwsbrieven, emails en social intranet om medewerkers te bereiken en te betrekken. Deze middelen zijn niet bij alle medewerkers even effectief. Vooral onder de 75% zogenaamde “non-desk medewerkers” is dit het geval. Deze "vergeten" meerderheid heeft geen werkplek met bureau en computer en kon tot voor kort nauwelijks met communicatietechnologie worden bereikt. Daarmee was het moeilijk om contact met het bedrijf te houden.

 

75% van alle medewerkers is een non-desk medewerker

 

people

80 %

 

van de werkenden wereldwijd is non-desk medewerkers en wordt onvoldoende door technologie ondersteund

not_interested

71 %

 

van de Nederlandse non-desk medewerkers voelt zich niet betrokken bij het bedrijf

warning

84 %

 

van de non-desk medewerkers werkt effectiever bij verbeterde informatievoorziening

 
 

Digitale interne communicatie via intranet

De focus bij de inzet van moderne communicatietechnologieën zoals e-mail en intranet ligt op het verbeteren van interne communicatie. Concreet wordt dan getracht om fysieke en psychologische drempels te verlagen tussen de vestigingen, tussen collega's met verschillende werktijden en tussen collega's op verschillende hiërarchische niveaus. Een modern en interactief intranet is bewijsbaar effectief en grotere organisatie kunnen tegenwoordig niet zonder. De ironie wil dat de communicatiekloof binnen de organisatie blijkt te groeien na introductie van een intranet. Ga maar na: als ruim de helft van de werknemers op het werk geen toegang tot intranet heeft, dan groeit de kloof tussen de goed geïnformeerde desk worker en de slecht geïnformeerde non-desk worker.

 

Waarom de digitale communicatiekloof niet genegeerd moet worden 

  • done

    Digitale interactie via blogs of chat zorgen ervoor dat het management toegankelijk is. Werknemers die zijn aangewezen op maandelijkse papieren nieuwsbrieven missen de kans om tijdig mee te denken met de organisatie.

  • done

    Werknemers hebben enkel baat bij bedrijfsnieuws uit interne bronnen als het nieuws actueel is. Elke medewerker heeft inmiddels een smartphone en is altijd online. Achterhaald nieuws is dodelijk voor het moreel.

  • done

    Non-desk medewerkers hebben vaak direct klantcontact en zijn daarmee het visitekaartje van het bedrijf. Reviews en klantervaring met medewerkers spelen tegenwoordig een cruciale rol bij de optimalisatie van klanttevredenheid. Als manager wil je jouw non-deskmedewerkers dicht bij je hebben. 

  • done

    In veel bedrijfstakken zitten de meest waardevolle medewerkers niet achter een bureau. De eerstelijns werknemer met deskundigheid en charme maakt vaak het verschil bij de klant. Deze medewerkers beter betrekken, motiveren en behouden is daarmee bepalend voor het succes van de hele organisatie.

Hoog tijd om de kloof te overbruggen

Tot op heden hadden non-desk medewerkers relatief moeizaam toegang tot interne bedrijfscommunicatie. Bij intranetprojecten werd dat vaak als iets onoverkomelijks gezien. Met de opkomst van de smartphone en de acceptatie van BYOD (o.a. zakelijk gebruik van de privé smartphone) liggen er kansen om de digitale communicatiekloof met non-desk medewerkers te dichten. De toekomst is aan de employee engagement app en medewerkers apps

 

 

 

Wil je meer weten en zien?

 

Neem vrijblijvend contact op en ontvang advies en suggesties op maat voor jouw specifieke omstandigheden.

 

 

 

close