2014 internet trends top 10
1: Mobiele Websites
Steeds meer mensen bezoeken je website via hun smartphone of tablet. Heb jij nog geen mobiele website, onderneem dan nu de juiste stappen. Anders kan dit je klanten kosten. Ook deze site is volgens zogenaamde RWD (Responsive Webdesign Opgemaakt) waarbij elke pagina in principe op desktop, tablet en smartphone kan worden bekeken. Er is overigens gezocht naar een optimum, dus het kan voor elk apart apparaat altijd nog beter, maar goed...
2: Flat design
Ook websites zijn gevoelig voor modetrends. Daarom is het goed om regelmatig je design op te frissen. De trend voor 2014 is flat design, letterlijk "plat ontwerp". De sites van Windows en Apple zijn mooie voorbeelden, maar ook Nederlandse merken als HEMA, NS en Douwe Egberts volgen dat voorbeeld. Ook deze site beweegt naar flat design, dus geen schaduwrandjes en steeds minder knoppen met 3D effecten.
3: Klantvriendelijke content
Veel websites worden geoptimaliseerd voor zoekmachines, zgn content marketing, maar hoe zorg je dat jouw content ook daadwerkelijk bekeken en gelezen wordt? Zorg voor duidelijke toegevoegde waarde voor je doelgroep en laat gebruikers zelf kiezen hoe ze jouw informatie kunnen ontvangen. Maak de paden richting die waardevolle content ook korter. Laat zien dat je jouw bezoeker niet onderschat.
4: De communicatieprofessional krijgt een nieuwe rol
Het gaat niet meer alleen om bereiken en beïnvloeden van doelgroepen, maar vooral om de interacties en de relaties. Nieuwe kansen dus voor professionals die bereid zijn te specialiseren (klantcontact, marketing en allround copywriting) en een goed begrip hebben van de (sociale) netwerksamenleving.
5: De kracht van (visuele) social media communicatie
Berichten kunnen zich via social media razendsnel verspreiden. Zowel positieve als negatieve. Met name grote merken moeten professionals paraat hebben voor damage control. Viral marketing campagnes vergen steeds meer creativiteit, maar duidelijk is dat visuele onderdelen zoals opmerkelijke foto's of video's eigenlijk vereist zijn om kansrijk te zijn.
6: Behoefte aan inzicht in de customer journey
Bedrijven moeten meer halen uit webstatistieken. Vaak blijft het nu beperkt tot aantallen bezoekers, gemiddelde tijd op de site etc. Maar wij weten al langer dat meetbare doelen belangrijker zijn. Denk aan ingevulde contactformulieren, aankopen, downloads. Bovendien draagt inzicht in de verkeersbronnen en content bij aan het bepalen welke marketing inspanningen daadwerkelijk omzet opleveren.
7: Intranet als (mobiele) serviceomgeving
Wie zit er nu nog 8 uur op dezelfde werkplek? Intranet, ofwel digitale werkomgeving biedt mogelijkheden om snel en effectief contact te hebben met collega’s of zelfs mensen buiten de organisatie. Het is dan wel belangrijk om de juiste tools beschikbaar zijn voor de gebruikers. Tijdwinst en kennisdeling zijn belangrijke speerpunten. De PortalCMS software is een totaaloplossing voor website, intranet, mobile en web apps en loopt dus vooruit op deze trend. Je kan dit artikel namelijk ook lezen via de smartphone app en er zelfs persoonlijk commentaar bij achterlaten.
8: Integratie mobiel in ons dagelijks leven
We zijn altijd en overal verbonden met internet. Naast de smartphone (waar we bijna allemaal wel al aan gewend zijn) komen er nieuwe apparaten waarmee we nog meer mobiel verbonden zullen zijn. Op korte termijn betekent dit dat je moet zorgen dat je website responsive is, voor een optimale webervaring. Verder zul je als ondernemer, manager of professional moeten nadenken hoe je in de toekomst gebruikers beter kunt helpen met deze nieuwe technologieën.
9: Online Communitymanagement
Je moet de doelgroep niet alleen aantrekken maar ook boeien en binden. Dit vraagt niet alleen om een online aanwezigheid op verschillende platforms, maar ook om een verandering binnen de organisatie. Het bouwen van online communities is dan ook een vorm van lange termijn marketing.
10: Gebruikerspsychologie als volgende fase in siteoptimalisatie
Denken als je gebruiker zal de prestaties van je apps en websites verhogen. Zo kun je zorgen dat je je doelstellingen (x aantal ingevulde contactformulieren, x aantal verkopen van product/dienst A, x aantal downloads) wel behaalt. Voor online succes moet je inspelen op de behoeften van de klant en op het gedrag van de klant.
Reacties ( 0 )
Like
Er zijn nog geen reacties