ICT in de klas verbetert studieresultaten
Uit onderzoek door het Kohnstamm Instituut blijkt dat zowel leerlingen als leraren aantoonbaar baat hebben bij ICT in de klas. Leerlingen scoren hoger en leraren hebben meer tijd voor individuele begeleiding.
Uit onderzoek door het Kohnstamm Instituut blijkt dat zowel leerlingen als leraren aantoonbaar baat hebben bij ICT in de klas. Leerlingen scoren hoger en leraren hebben meer tijd voor individuele begeleiding.
In opdracht van Kennisnet onderzocht het Kohnstamm Instituut twee jaar lang verschillende scholen waar ICT projecten in de klas zijn geïmplementeerd. Zo werd geëxperimenteerd met ICT voorzieningen tijdens de wiskundeles en zonder deze voorzieningen. Leerlingen met ICT in de klas presteerden duidelijk beter. Verder bleek dat gebruik van digitale schoolborden het plezier aan de les bevordert.
Begrijpend lezen waarbij gebruik werd gemaakt van de computer bleek eveneens te leiden tot significant betere resultaten. De les door een onderwijsassistent met computer ondersteuning leverde vergelijkbare resultaten als wanneer dezelfde les door een bevoegt docent zonder ICT werd gegeven.
De onderzoekers concludeerden verder dat bij gelijkblijvende leerresultaten slimme inzet van ICT in de klas docenten de helft aan uren bespaart. Docenten kunnen deze uren vervolgens aan begeleiding van individuele leerlingen besteden.
Leerlingen ten slotte behouden dankzij ICT in de klas gemakkelijker het overzicht en kunnen daardoor efficiënter plannen.
Reacties ( 1 )
Like
goed artikel