Portal checklist

Portal checklist

De onderstaande checklist is een nuttig hulpmiddel om de brede organisatorische eisen die u aan uw ideale bedrijfsportaal stelt, te identificeren. Deze exercitie zal u zowel helpen bij het stellen van realistische doelen, alsook dienen als ijkpunt voor uw verkenningstocht langs de mogelijkheden van een corporate portal

De onderstaande checklist is een nuttig hulpmiddel om de brede organisatorische eisen die u aan uw ideale bedrijfsportaal stelt, te identificeren. Deze exercitie zal u zowel helpen bij het stellen van realistische doelen, alsook dienen als ijkpunt voor uw verkenningstocht langs de mogelijkheden van een corporate portal   De structuur van uw organisatie

  • Heeft uw organisatie verschillende kantoren op uiteenlopende lokaties?
  • Kent elke afzonderlijke lokaties een concentratie van meerdere staffuncties, zoals R&D, verkoop, juridische zaken, en klantenservice?
  • Is de organisatie hierarchisch van opzet, overwegend centraal of juist decentraal georganiseerd?

  De interne communicatie en informatieuitwisseling

  •  Wat zijn de primaire en routinematige informatiebronnen binnen en buiten de organisatie?
  • Op welke wijze wordt zakelijke informatie doorgaans aangeleverd? (via memorandi, email, special delivery, telefoon, vergadering of op ander manieren)
  • Op welke manier komen besluiten tot stand? (gebruik formulieren, en procedures?
  • Op welke wijze wordt onderzoek doorgaans uitgevoerd en worden de uitkomsten van onderzoek verspreid binnen de organisatie?

  Externe communicatie

  • Bestaan er groepen buiten de organisatie waarmee u nauw contact onderhoudt? (klanten, aandeelhouder, vrijwilligers)
  • Hoe houdt de organisatie deze mensen geinformeerd?
  • Hoe ontvangt de organisatie informatie en hoe verwerkt zij deze informatie?

  Mogelijke hinderissen bij de introductie van een corporate portal

  • Wat zijn de belangrijkste obstakels die een efficiente afhandeling van informatie in de weg staan?
  • Van welke aard zijn deze obstakells? (mechanisch, logistiek, cultureel)
  • Wat is de wegingsfactor van deze obstakels?

  Beschikbaarheid van bronnen en middelen

  • Wat is het huidige niveau van computergebruik en -kennis binnen uw organisatie?
  • Wat is er nodig aan personeel en contractanten om een corporate portal op te zetten en te beheren?
  • Welke bronnen en middelen (financieel, technische etc,) heeft u op dit moment beschikbaar?

 

date_range Gepubliceerd op 00:00 11-12-2009
person Jan-Willem Reijsenbach
visibility Views: 1328
chat Reacties: 0
thumb_upLikes: 0

Reacties ( 0 )

Er zijn nog geen reacties

Reageer

Log in om te reageren

close