Jeugd vindt iPhone steeds minder cool
De Amerikaanse jeugd wil niet meer per definitie een iPhone. Waren de tieners vroeger dolblij met de afgedankte iPhone van hun ouders, tegenwoordig willen ze een eigen nieuwe telefoon. Ze beginnen in te zien dat de alternatieve Android smartphones van Samsung en HTC qua prijs en prestatie veel beter scoren.
Onderzoekers van Forbes hebben gesprekken gehad met een aantal jeugdmarketeers. Een jaar geleden wilde honderd procent van de jeugd een Apple smartphone, nu is dat tweederde en de trend lijkt gezet.
De professionele jeugdmarketeers zeggen dat jongeren zich willen onderscheiden van hun ouders en andere volwassenen om hen heen. Het is niet meer "cool" om een iPhone te hebben als je ouders er ook mee rondlopen. Daarbovenop geldt dat het alternatieve platform Android veel meer flexibiliteit en vrijheid biedt bij het downloaden en gebruiken van apps. Android toestellen zijn goedkoper en veel Android apps zijn gratis terwijl er voor de iPhone versie betaald moet worden. Ook het feit dat Apple haar klanten dwingt om gebruik te maken van iTunes en iCloud, wordt steeds meer als hinderlijk gezien.
Samsung speelt sinds eind vorig jaar handig in op die trend door in Amerikaanse tv-reclame de iPhone gebruiker neer te zetten als urbane oudere zonder al te veel technische kennis van smartphones.
Samsung verkocht in het derde kwartaal van 2012 de meeste smartphones en heeft een marktaandeel van 25 procent. Apple is nummer drie met ruim 6 procent marktaandeel.
Reacties ( 4 )
Like
Interessante stelling!