Effectievere communicatie in de Zorg door Serious Game

Effectievere communicatie in de Zorg door Serious Game
Een aan de Universiteit Utrecht ontwikkelde serious game helpt zorgprofessionals effectiever te communiceren met mensen met complexe problemen. Hierdoor kunnen patiënten beter geholpen worden. Dit blijkt uit ervaringen van professionals uit enkele Utrechtse wijken. Uniek aan de game is dat de ‘virtuele patiënt’ ook emoties toont. Victor Everhardt, wethouder Volksgezondheid van de gemeente Utrecht, en Anton Pijpers, vice-voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Utrecht, tekenden dinsdag 3 februari een overeenkomst voor de verdere ontwikkeling van de game.

Met de serious game De Virtuele Patiënt oefenen zorgprofessionals gesprekken met mensen die bovengemiddeld last hebben van meerdere en complexe problemen. In de Utrechtse wijk Overvecht heeft de game proefgedraaid. De Virtuele Patiënt helpt je om het gesprek zo te sturen dat je samen de lichamelijke, geestelijke, maatschappelijke en sociale problemen ontwart.

Er bestaan meer online leeromgevingen om communicatievaardigheden te trainen, maar juist op het niveau van emoties gaat het vaak mis, zegt prof. dr. Johan Jeuring, hoogleraar Softwareontwikkeling voor Onderwijs en Leren van de Universiteit Utrecht.

De Virtuele Patiënt is gebaseerd op de game Communicate! die is ontwikkeld voor studenten van de Universiteit Utrecht.

Meer info via http://pers.uu.nl/effectievere-communicatie-door-oefenen-met-emotionele-virtuele-patient.

 

date_range Gepubliceerd op 04-02-2015 11:00
person Albert Bausch
visibility Views: 961
chat Reacties: 0
thumb_upLikes: 0

Reacties ( 0 )

Er zijn nog geen reacties

Reageer

Log in om te reageren

close