HBO kiest eigen ondergang
Elke HBO-instelling heeft de keuze voor zijn eigen ondergang. Een fraaie stelling die werd geponeerd tijdens een rondetafeldiscussie over ICT onderwijs bij Fontys Hogeschool. Het oude en huidige ict-onderwijs sluit niet meer aan bij de wensen van de markt. Hogescholen en universiteiten moeten dan ook andere leermodellen gaan inzetten om beter in te kunnen spelen op de veranderende vraag in de Nederlandse ict-markt.
Hieronder enkele zinsneden uit het Computable artikel.
ICT-onderwijs moet aansluiten op de business.
Er moet dus onderwijs in de context komen en daarom is de aanwezigheid van het bedrijfsleven cruciaal. Wat je met ict doet, moet je laten zien. Tegenwoordig zit ict overal in. De hoogste managers zien ict nog vooral als strategisch middel, maar de nieuwe ict-professionals worden opgeleid om de juiste vragen te stellen. Mislukte ict-projecten gaan vaak al in de basis fout. Daar ligt een taak voor het onderwijs. Zij kunnen in de basis zorgen dat de juiste competenties erin zitten. De nieuwe ICT studenten moeten innovatie kunnen halen uit verschillende competenties. Ze kunnen de diepte in, maar zijn breed opgeleid. Ze kunnen breder kijken dan hun eigen specialisme. Daarin moeten ze ook flexibiliteit van docenten eisen.
Toegesneden bedrijfprogramma's
ICT-ers moeten zichzelf opgeleid houden, ook bij bedrijven waar ict geen core is. Ze zouden zichzelf een jaarlijkse "ICT kennis APK" moeten opleggen. Nu stopt de kennisontwikkeling na het afronden van de opleiding en dat kan niet meer. Daar zouden hbo-scholen op moeten inspringen met op bedrijf toegesneden programma's. Fontys heeft plannen in die richting, want over vijf jaar is het ICT onderwijs zo verouderd, dat het uitgefaseerd moet worden.
Lees het hele artikel op Computable.
Reacties ( 5 )
Like