Social Media gebruik Nederlandse bedrijven toonaangevend in EU

Social Media gebruik Nederlandse bedrijven toonaangevend in EU
De opmars van sociale media bij bedrijven zet door. Volgens het CBS lopen Nederlandse ondernemers daarbij voor op collega's uit de EU, vooral door de inzet van Twitter en Linkedin. Het PortalCMS Social Dashboard biedt organisaties veel efficiencyvoordelen en een handvat voor het social media beleid.

Het statistiekenbureau CBS laat weten dat vooral bij het werven van personeel (50 procent gebruikt social media) en het samenwerken met andere bedrijven (44 procent) het verschil met de rest van de EU groot is.

In 2013 gebruikte 27 procent van de bedrijven in Nederland blogs of microblogs als Twitter tegenover 10 procent gemiddeld in de EU als geheel.

Van de Nederlandse ondernemers had 46 procent in 2013 een account bij een netwerk zoals Facebook of LinkedIn, een een jaar eerder nog 35 procent.

Social Media in het bedrijfsleven

Het CBS onderzoek wijst dus uit dat 10 procent van de bedrijven in 2013 voor het eerst actief is geworden op een sociaal netwerk. Daarbij is het uitzenden van video- en fotomateriaal via websites als YouTube met een percentage van 23 procent populairder dan het gebruik van wiki’s (7 procent).

De bedrijfssegmenten met de meest actieve social media gebruikers zijn ICT-bedrijven (81 procent), horeca en zakelijke dienstverleners. Transport (31 procent) en Bouw (36 procent) blijven duidelijk achter.

De meeste bedrijven in zowel Nederland als EU gebruiken social media om hun corporate image te stimuleren en producten te presenteren.

Wat bij veel bedrijven nog moet worden ingesteld is een zogenaamd social mediabeleid. Hierin wordt vastgesteld welke medewerker namens het bedrijf berichten mag plaatsen. In 2012 had 25 procent zo'n beleid en in 2013 is dat gegroeid naar 33 procent. 

In PortalCMS bestaat de mogelijkheid om per gebruiker diverse social media accounts te koppelen. Op die wijze is het mogelijk om een team van medewerkers met het corporate Twitter, Facebook en Linkedin account te laten werken. Een ander groot voordeel van het PortalCMS Social Dashboard is dat de geposte berichten in de sociale media altijd terugverwijzen naar de bron, de corporate portal of website. Zo'n link terug (via zogenaamde verkorte URL, bijvoorbeeld TinyURL) stimuleert het bezoek om de eigen site enorm, zeker als er veel wordt geliked of geretweet. 

 

 

date_range Gepubliceerd op 01-07-2014 10:55
person Rogier Castricum
visibility Views: 1372
chat Reacties: 0
thumb_upLikes: 0

Reacties ( 0 )

Er zijn nog geen reacties

Reageer

Log in om te reageren

close