Microsoft's ultieme intranet experiment
Medewerkers van Microsoft Nederland gaan proberen om te werken zonder e-mail. In plaats daarvan zullen ze communiceren via intranet, blogs en instant messaging. PortalCMS is zo'n intranet oplossing met autonome teams en geïntegreerde social media waaronder Yammer.
Met dit experiment wil Microsoft onderzoeken of de vrees voor productiviteitsverlies terecht is. Ook willen de medewerkers samen met leveranciers en zakenpartners onderzoeken of ze hun ervaringen ook kunnen delen via social tools zoals Yammer en externe social media.
Social media
Bijna de helft (46 procent) van de werknemers wereldwijd is van mening dat de inzet van social media de productiviteit verhoogt. Nederland staat bekend als een land dat voorop loopt in de adoptie van nieuwe technologie. Echter uit het Microsoft-onderzoek blijkt dat het gebruik van social tools op de werkvloer in Nederland achter blijft. Veel bedrijven in ons land zien het gebruik van social media op de werkvloer vooral als storend.
Wel mailen, niet yammeren
Maar iets meer dan een kwart van de respondenten in Nederland gebruikt externe social media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook voor werkgerelateerde activiteiten. Een kleine 18 procent maakt gebruik van interne social media, zoals Yammer. Negen van de tien ondervraagden gebruikt voornamelijk e-mail in de samenwerking met collega’s. Dit in tegenstelling tot de Amerikanen, de grootste markt voor Yammer gebruikers, waar bijna de helft van de ondervraagde werkgevers zegt ook het gebruik van instant messaging te stimuleren. Zo kan Yammer 35 procent van email verkeer besparen.
Productiviteitverlies
De belangrijkste reden waarom er in Nederland nog maar weinig gebruik wordt gemaakt van instant messaging, Yammer of andere social media kanalen, is dat het management vreest voor productiviteitsverlies. Toch staat meer dan de helft van de ondervraagden (61 procent) open voor technologische ontwikkelingen voor het verhogen van de productiviteit. Social media gebruiken op de werkvloer kan de productiviteit verhogen, omdat het medewerkers verbindt en dialoog stimuleert. Informatie delen en samenwerken in teams in verschillende geografische gebieden wordt makkelijker door gebruik van social media. Kurt DelBene, Directeur Microsoft Office ziet de toekomst dan ook rooskleurig: “Net zoals e-mail in de jaren ‘90 het tempo in het bedrijfsleven versnelde, zal het gebruik van social media op de werkvloer een groot effect hebben op werken in de 21e eeuw," stelt DelBene.
(Bron: Werken 2.0 )
Reacties ( 0 )
Like
Er zijn nog geen reacties