Kosten en terugverdientijd van een Corporate portal

Kosten en terugverdientijd van een Corporate portal

De kosten van een portal bestaan doorgaans uit de volgende posten:

De kosten van een portal bestaan doorgaans uit de volgende posten:

Eénmalige kosten:

  • Ontwikkelwerkzaamheden / bouw templates
  • Configuratie en opzetten
  • Ontwerp / grafische werkzaamheden
  • Overleg / planning / advies /ondersteuning

 

Periodieke kosten:

  • Applicatie huur / licenties
  • Onderhoud
  • Support (optioneel)

 

Hoe maakt u uw eigen ROI berekening

 

  • Bepaal de realistische kosten
    • Externe kosten
    • Interne kosten
  • Bepaal de realistische besparingen

 

 

Een voorbeeld met een organisatie met 2000 gebruikers

 

externe kosten    
Portal software licenties € 20.000 <= startlicentie portal server
Hardware kosten € 5.000 <= krachtige 1 U server
Hard en software t.b.v. wireless content en synchronisatie € 2.500 <= overige software
Overige software licenties € 5.000 <= overige software
Onderhoud, service en diverse aanpassingen € 12.000 <= 12 maanden x 1000 service
Maatwerk t.b.v. bouw en koppelingen bestaande systemen € 24.000 <= 2 manmaanden
Advies, projectmanagement € 6.000 <= 1/2 manmaand
     
interne kosten    
Intern projectteam € 20.000  
Jaarlijkse kosten om de portal actueel en draaiend te houden. € 24.000 <= 12 maanden x 2000 support
IT onderhoud en service aan netwerk en server € 12.000  
totale kosten € 130.500  

 

besparingen    
Het gebruiken van de portal voor nieuwe applicaties bespaart op ontwikkelingskosten van ebusiness toepassingen € 15.000  
Door het integreren van applicaties in een portal worden kosten vermeden om deze applicaties 'web-enabled' te maken. € 15.000  
Het publiceren van documenten en nieuws via de portal bespaart op opslag en netwerk capaciteit. € 1.000  
Het gebruiken van de portal bespaart op onderhoud en beheer van intranet, extranet en website € 4.000  
Het aanbieden van (nieuwe) applicaties via een portal bespaart op trainingskosten € 35.000  
Minder kosten aan traditionele media (telefoon en drukwerk) door communicatie via portal € 40.000  
Besparing op reiskosten, persoonlijke afspraken. Thuiswerk voordelen. € 60.000 10% van de gebruikers 4x/jr 1 rit
Dankzij 'self-service' karakter van portal minder operationele kosten € 48.000 1 telefoongesprek minder /mnd/gebruiker ad €2/gesprek
Klanten en partners selfservice besparen op support kosten € 24.000 200 klanten 1 telefoongesprek minder/mnd ad €10/gesprek
Verhoogde productiviteit door simpele, snelle, persoonlijke toegang tot informatie en applicaties. € 200.000 <= 2000 x 10 minuten per dag bij €50K/medewerker/jr
totale besparingen € 442.000  

 

 442.000 besparingen
------------------------------ = 340% Return on Investment
130.500 investering

 

date_range Gepubliceerd op 11-12-2009 00:00
person Jan-Willem Reijsenbach
visibility Views: 2318
chat Reacties: 0
thumb_upLikes: 0

Reacties ( 0 )

Er zijn nog geen reacties

Reageer

Log in om te reageren

close