Strategische keuzes en plan van aanpak
Neem de volgende aspecten mee in uw strategische keuzes:
- Effectiviteit: informatie- en interactiediensten die in diverse componenten te vinden zijn, verhogen de effectiviteit van de eindgebruiker en daarmee de totale organisatie.
- Kwaliteit: informatie- en interactiediensten zijn actueel, accuraat, relevant en 7/24 beschikbaar.
- Toegankelijkheid: het portaal is voor zowel de aanbieder als de afnemer van de informatie transparant, kristalhelder en intuïtief.
- Flexibiliteit: het portaal is in zijn opbouw en inhoud lenig genoeg om alle geledingen binnen en buiten de organisatie te bedienen en mee te groeien met het gebruik.
- Variëteit: het portaal is in staat maatwerk te leveren op het niveau van de eindgebruiker.
- Het onderhavige plan van aanpak geeft concreet invulling aan deze visie en gaat primair uit van de geprefereerde bouwmethode: modulair, herhaalbaar en schaalbaar.
Plan van Aanpak parallelsporen
Technische omgeving
- Ontwikkeling Plan van Eisen
- Ontwikkeling technische infrastructuur
- Ontwikkeling beheersorganisatie en instrumentatie
Vormgeving
- Ontwikkeling creatieve randvoorwaarden (pitch)
- Uitwerking eerste idee
- Uitwerking eerste definitief concept
- Realisatie vormgeving
- Inbedding
- Projectorganisatie
- Formatie begeleidingsgroep
- Formatie deelprojectgroepen
Overweeg een multidisciplinaire projectgroep
- Communicatie ("intranet moet meer zijn dan een magazine uitgeven")
- ICT Beheer ("zorg dat zij onderdeel zijn van de verandering")
- Vertegenwoordiging directie ("maak hen betrokken en verantwoordelijk")
- HRM/PZ ("als de beoogde gastheer/vrouw van het intranet")
- Projectleider intern ("kent de organisatie en technologie")
- Projectleider extern ("vreemde ogen dwingen")
Kies voor een raamwerk (en niet voor 1 softwarepakket)
Een raamwerk stelt u in staat om diverse applicaties gebaseerd op meer dan 1 technologie te verweven tot een consistent beheerbaar geheel.
Zorg voor projectverankering
- Maak PvA intranet integraal onderdeel van ICT strategie.
- Maak de directie (RvB) eigenaar en opdrachtgever.
- Communiceer periodiek en concreet met RvB en de organisatie.
Bedenk vooraf concrete voorbeelden
- In het geval van een onderwijsinstelling zou dat de volgende lijst van voorbeelden kunnen zijn:
- Doelgericht communiceren met (potentiële) studenten, collega's en partnerbedrijven.
- Actuele en relevante lokatie- en opleidinginformatie op uw website door efficiënt content management bij de bron (lokatie- en opleidingsmanagers).
- intranet als virtuele werkplaats voor studenten en medewerkers: toegang tot gepersonaliseerde opleidingsgerelateerde informatie en diensten zoals lesroosters, cijferlijsten en locatienieuws.
- Intranet als technologieraamwerk: gestroomlijnde toegang tot externe functionaliteit zoals Electronische LeerOmgevingen met single logon en besparing op softwarelicenties.
- Intranet als bakermat voor uw maatwerktoepassingen, zoals de verwerking van aanmeldingen, workflow (bijv. praktijkexamens bij kenniscentra), stageplaatsen, synchronisatie met databases (bijv. Icaris).
- Bekostiging en Return on Investment: zet het intranet voor een paar euro per jaar op de boekenlijst voor studenten.
Reacties ( 0 )
Like
Er zijn nog geen reacties