Gaat vergrijzend Facebook ten onder?

Gaat vergrijzend Facebook ten onder?

Uit het jaarverslag van Facebook richting beurswaakhond SEC blijkt dat steeds meer tieners en twintigers Facebook verruilen voor diensten als Instagram en Tumblr. Betekent zo'n trend het begin van het einde van dit sociale netwerk? Myspace en Hyves weten inmiddels dat immense populariteit eindig is.

De financieel directeur David Ebersman van Facebook stelde een dezer dagen vast dat Facebook tieners (en twintigers) steeds meer tijd besteden aan andere activiteiten, zoals Instagram. Die applicatie mag dan van Facebook zelf zijn, de trend voorspelt niet veel goeds.

Instagram is een foto-app, maar kan ook worden gebruikt als chatapplicatie. En die combinatie lijkt aantrekkelijk voor inmiddels honderd miljoen maandelijkse (jonge) gebruikers. Het is als het ware een eigen cyberhangplek voor jongeren. Net als andere trendy diensten als Snapchat, Pheed en Tumblr. “Tieners zoeken plekken waar ze zich zelf kunnen zijn”, zegt Danah Boys, die voor Microsoft onderzoek doet naar sociale media.

De trend komt natuurlijk niet uit te lucht vallen. Facebook is vooral aantrekkelijk voor ouderen die vrienden of klasgenoten van vroeger op het spoor zijn gekomen; tieners die hun ouders en familie als vrienden moeten accepteren, voelen zich niet vrij meer. Ze haken niet af, maar doen nog zo weinig mogelijk met Facebook, zo blijkt uit gegevens van het sociale platform zelf.

Voor het eerst duiken nu ook wat concrete cijfers op, waarbij vooral de populariteit van Tumblr in de leeftijdsgroep van 13 tot 25 jaar opvalt. Daar kun je posten onder diverse identiteiten, terwijl op Facebook je echte naam moet gebruiken. Sommige onderzoekers noemen Tumblr het volgende Facebook.

De trend biedt misschien weer wat perspectief voor Hyves. Daar heeft bijna vier op de vijf 8- tot 18-jarigen een profiel. De TMG-dochter wil zich juist op de jongste doelgroep richten, met een bovengrens van vijftien jaar. Omgerekend zou ongeveer de helft van de Nederlandse jeugd het sociale netwerk nog regelmatig gebruiken.

Facebook staat nu voor de uitdaging om ook tieners weer actief te betrekken, want de verminderde activiteit schrikt ongetwijfeld adverteerders af. CFO Ebersman heeft het antwoord nog niet. Hij hoopt dat er voldoende jonge mensen bij Facebook werken die de vinger aan de pols houden.

date_range Gepubliceerd op 00:00 05-03-2013
person Rogier Castricum
visibility Views: 1132
chat Reacties: 0
thumb_upLikes: 0

Reacties ( 0 )

Er zijn nog geen reacties

Reageer

Log in om te reageren

close