Android met stip op 3 in smartphone markt

Android met stip op 3 in smartphone markt

Android van Google heeft Apple's iPhone ingehaald en staat met 17 procent marktaandeel op 3 net onder Blackberry. Nokia blijkt met 41 procent marktaandeel nog steeds met afstand marktleider op het gebied van smartphones, maar levert wel ieder kwartaal marktaandeel in op Android en Apple. Afgelopen kwartaal verloor Nokia, ten opzichte van vorig jaar, bijna 20 procent van de smartphonemarkt..

Android van Google heeft Apple's iPhone ingehaald en staat met 17 procent marktaandeel op 3 net onder Blackberry. Nokia blijkt met 41 procent marktaandeel nog steeds met afstand marktleider op het gebied van smartphones, maar levert wel ieder kwartaal marktaandeel in op Android en Apple. Afgelopen kwartaal verloor Nokia, ten opzichte van vorig jaar, bijna 20 procent van de smartphonemarkt.

Deze ontwikkeling blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Gartner die de top 3 naar besturingssysteem als volgt verdeelt:

  1. Symbian (Nokia) 41 procent
  2. Blackberry (Research in Motion) 18 procent
  3. Android (Google) 17 procent
  4. iOS (Apple iPhone) 14 procent
  5. Windows Mobile (Microsoft) 5 procent

Het aandeel van Windows Mobile halveerde bijna. Microsoft verliest steeds meer betekenis op de mobiele markt, maar hoopt het tij te keren met de eind 2010 te lanceren Windows Phone.

Momenteel is 19 procent van iedere verkochte mobiele telefoon een slim mobieltje met een geavanceerd besturingssysteem en internetaansluiting. Dat is 50,5 procent meer dan een jaar geleden.

Deze nieuwe toestellen zijn belangrijk voor de fabrikanten omdat ze een vervangingsmarkt zijn en tevens meer opbrengen omdat ze duurder zijn. De onderkant van de telefoonmarkt komt in handen van Chinese producenten als ZTE en G'Five. Deze merken staan ondertussen in de top 10 van grootverkopers en hebben samen 3 procent van de telefoonmarkt.

Gartner signaleert tevens dat tablet computers, zoals Apples iPad, geen directe concurrenten zijn voor smartphones. Ze kannibaliseren niet op de telefoonverkopen. De reden daarvoor is eenvoudig, stelt de onderzoeker: een telefoon past wel in je broekzak.

De onderzoekers adviseren Nokia om meer software ontwikkelaars en andere spelers uit het mobiele ecosysteem voor zich te winnen door de platformstrategie te veranderen.

 

bron: Emerce

date_range Gepubliceerd op 09:08 13-08-2010
person Albert Bausch
visibility Views: 1161
chat Reacties: 0
thumb_upLikes: 0

Reacties ( 0 )

Er zijn nog geen reacties

Reageer

Log in om te reageren

close