Verhoog de open rate van je email marketing campagne

Verhoog de open rate van je email marketing campagne
Wie aan email marketing doet zal deze problematiek herkennen. De kostbare tijd die besteed wordt om de inhoud van de email zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de interesses van de geadresseerden is helemaal zinloos geweest als de email niet eens wordt geopend. De open rate is het percentage geadresseerden die email ontvangen hebben en deze ook openen. Hieronder volgen acht goede tips om de open rate van een email marketing campagne te verhogen.

Tip 1: Maak goed duidelijk dat u de afzender bent

Gebruik niet enkel een emailadres als afzender maar zorg ervoor dat het duidelijk is van welk bedrijf u een email verstuurt. Bezoekers kijken namelijk altijd eerst naar de afzender voordat ze een email openen.

Tip 2: Zorg voor een pakkende allesomvattende onderwerptitel

De beste lengte voor een onderwerpstitel in uw email marketing campagne is 45 tekens. Langere onderwerptitels worden door emailprogramma’s vaak afgebroken of genegeerd. Zorg ervoor dat uw onderwerptitel veel zegt over de inhoud van uw email.
Bijvoorbeeld in plaats van een nieuwsbrief met vacatures 'sollicitatienieuws' te noemen is een pakkendere titel 'wij hebben werk voor jou'.

Tip 3: Maak een prikkelende pre-header

Dit is de eerste regel die wordt weergegeven onder de onderwerptitel. Meestal staat hier iets in de trant van: 'is deze email niet goed leesbaar? Klik dan hier'. Dat kan natuurlijk beter. Zorg hier voor een pakkende tekst aangezien veel emailprogramma's deze pre-header tonen onder de onderwerptitel.

Tip 4: Verzend uw email op de juiste dag en tijd

Het tijdstip en de dag waar op u uw email verstuurt is van invloed op de open rate. Is uw email marketing campagne gericht op de zakelijke gebruiker? Dan is uw open-rate ongetwijfeld lager in het weekend of 's avonds. Het is dan interessanter om uw email marketing campagne te versturen net na de lunch, dan nemen medewerkers vaak even de tijd om bij te lezen, zowel in hun privé sociale netwerken als hun beroepsmatige nieuwsbrieven.

Tip 5: Zorg voor de juiste doelgroep

Ga na of uw email wel naar de juiste doelgroep wordt verzonden. U heeft er uiteindelijk niets aan als u duizenden emails verstuurd zonder dat ook maar iemand hem opent. De kracht zit hem in de juiste doelgroep. Hier gaat een simpele regel op: Het gaat om de kwaliteit van je doelgroep, niet om de kwantiteit.

Tip 6: Wees niet bang om ontvangers te verliezen

Biedt de ontvanger de mogelijkheid om zich eenvoudig uit te schrijven van je email marketing campagne. Het heeft uiteindelijk geen zin om hem te blijven bestoken met je emails als hij of zij toch niet geïnteresseerd is.

Tip 7: Vind de juiste zendfrequentie

Het bepalen van de juiste zendfrequentie is lastig. Het beste is om bij een opt-in mogelijkheid de ontvanger te laten selecteren hoe vaak hij of zij emails van u wilt ontvangen.

Tip 8: Meet je resultaten

Niet iedere doelgroep en ook niet iedere ontvanger is hetzelfde. Probeer bovenstaande tips uit en wissel af om te bepalen wat voor u het beste werkt.

date_range Gepubliceerd op 10:43 18-10-2013
person Jan-Willem Reijsenbach
visibility Views: 1135
chat Reacties: 0
thumb_upLikes: 0

Reacties ( 0 )

Er zijn nog geen reacties

Reageer

Log in om te reageren

close