Content beheer kan gemakkelijker

Content beheer kan gemakkelijker
Voor veel bedrijven is het tegenwoordig erg belangrijker om via alle online kanalen overtuigend de klantervaring te managen. Een goed content management systeem (CMS) is daarom de sleutel tot elke succesvolle multichannel strategie. Het bieden van een consistente gebruikerservaring op verschillende devices vormt daarbij een extra uitdaging.

Het CMS moet er dus voor zorgen dat u op zowel PC, tablets, smartphones met verschillende scherm dimensies, alsook op sociale media een consistente klantbeleving neerzet.

Onderzoeksburo eConcultancy presenteerde in februari van dit jaar het rapport "From Content Management to Customer Experience Management". De conclusie was duidelijk, er valt nog veel te winnen op het gebied van content management.

Het onderzoek wijst ondermeer uit dat het CMS een centrale rol speelt bij het bereiken en binden van klanten. Een goed CMS wordt door de ruime meerderheid van de ondervraagden gezien als onmisbaar om klantrelaties te versterken en het merk te voorzien van een positieve klantbeleving.
Opvallend genoeg is dat slechts een op de vier ondervraagden hun huidige CMS een voldoende geeft. Slechts 38% van de ondervraagden geeft hun huidge CMS een voldoende. Een zeer ruime meerderheid (70%) zegt dat het met het huidige CMS moeilijk is om op verschillende devices en schermen een optimale gebruikerservaring neer te zetten. Een kwart van de ondervraagden noemt het managen van de gebruikservaring zelfs een regelrechte hel.

Voorbeelden waar CMS systemen vaak onvoldoende blijken, hebben betrekking op het integreren van een webshop in normale content pagina's. Dat blijkt vaak zelfs helemaal niet mogelijk. Mobiele content aanbieden op smartphones en tablets of het gebruik van responsive design is vaak ook niet mogelijk met hun CMS.

Sleutel tot succes

Om op succesvolle wijze je webcontent te managen is het noodzakelijk dat het CMS integreert met andere marketing tools. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling met analyse tools. Het CMS staat dan niet meer op zichzelf maar is eerder een onderdeel van een grotere familie aan oplossingen. Op zijn minst kan het CMS op een gestandaardiseerde wijze koppelen met andere marketing tools. Zo wordt het een stuk eenvoudiger om online activiteiten te beheren en af te stemmen. Met een CMS dat hieraan voldoet, haalt de gemiddelde marketeer meer uit de online activiteiten en is een CMS niet langer een kostenpost zoals menig senior-manager vaak denkt.

Een CMS is niet simpelweg een tool om content op het web te zetten. Het CMS moet gezien worden als een strategisch instrument om relevante content doeltreffend in te zetten. Bedrijven kunnen zich online alleen onderscheiden van concurrenten door een echte online merkervaring neer te zetten. Marketeers kunnen daarom niet zonder een degelijk CMS met de nodige analyse tools.

Praktijkvoorbeeld

Een consistente merkervaring binnen verschillende communicatiekanalen neerzetten is nog vaak een grote uitdaging. Een CMS wordt door bedrijven niet alleen gebruikt om corporate content op een website te plaatsen. Het onderhouden van sociale media accounts én het managen van klantrelatsies wordt steeds belangrijker. In praktijk zijn marketeers nog steeds afhankelijk van ondersteuning van IT-afdelingen en/of een web-team om online activiteiten te monitoren en rijke webcontent mogelijk te maken. Juist op dit vlak is veel winst te behalen. Een voorbeeld uit de praktijk is de Koninklijke DSM.

In het kader van een rebranding operatie bij DSM werd ook gekeken naar het verbeteren van klantinteractie. Bovendien moest worden bespaard op de kosten voor digitale marketing. Om deze doelen allebei te realiseren koos DSM er voor om het content beheer te stroomlijnen. Branded content kon dankzij deze stroomlijning eenvoudiger en daarmee efficienter geworden gemaakt.

Marketeers zijn nu zelf in staat om product-, event- en andere informtie te plaatsen en bewerken. Waar voorheen het lanceren van een nieuwe microsite dagen in beslag nam is dat nu teruggebracht tot enkele uren. DSM analyseert verder de interactie op sociale media realtime en past deze data vervolgens toe binnen het eigen CRM. Op deze wijze is DSM in staat sneller en beter te werken aan productontwikkeling, is het verbeteren van de relatie met opinieleiders, media en investeerders veel eenvoudiger geworden.

Het resultaat is een eenduidige digitale aanwezigheid, innovatieve producten en diensten die beter en sneller tot stand komen en effectiever worden gepresenteerd aan de klant. Bezoekers ontvangen direct relevante informatie, waardoor de betrokkenheid toeneemt. Dit levert een toename aan websitebezoekers op en een verbetering van interactie op sociale media met een hogere conversie.

PortalCMS uitstekend gereedschap

Zoekt u de juiste online tools om uw multichannel strategie overtuigend neer te zetten? PortalCMS biedt uitkomst met een uiterst flexibel platform voor het beheren en managen van uw klantrelatie. PortalCMS wordt inmiddels al enige tijd met succes ingezet voor crossmediale campagnes. Bent u benieuwd hoe PortalCMS uw multichannel strategie kan helpen realiseren? Neem dan vrijblijvend contact op.

date_range Gepubliceerd op 03-07-2013 11:51
person Rogier Castricum
visibility Views: 1145
chat Reacties: 0
thumb_upLikes: 0

Reacties ( 0 )

Er zijn nog geen reacties

Reageer

Log in om te reageren

close