Top 3 tips bij selectie en gebruik van social business software

Top 3 tips bij selectie en gebruik van social business software
Deze tips helpen organisaties bij het kiezen van de beste social business software. Met de term social business software bedoelen we hier zakelijke software met duidelijke bestanddelen van sociaal netwerken, interactie en online samenwerken.

1. Wees duidelijk over wat je uit de software wilt halen

Wat zijn de "must have" en "nice to have"-functies van je sociale business software? Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar de wereld van social business is groot en je raakt snel verdwaald als je geen  prioriteiten stelt. Tijdens je onderzoek zul je ongetwijfeld nieuwe technologieën tegenkomen, vele aanbieders en functionaliteitlijsten. Maak dus eerst je eigen eisen- en wensenlijst. Wil je nieuwe klanten werven of juist van je bestaande klanten weten wat ze over jou of je product zeggen? Of wil je het vooral als instrument voor personeelswerving inzetten?

2. Social business software vergt leertijd en support

Vraag bij het eerste contact met software leveranciers  of ze gebruikersondersteuning leveren en trainingen verzorgen. Wees realistisch en bedenk hoe de software zal passen binnen de cultuur van je organisatie. Onderschat niet dat medewerkers tijd nodig hebben om social business software te leren gebruiken in hun dagelijkse praktijk. Volledige acceptatie is cruciaal om het in de gehele organisatie te laten landen. Als training en ondersteuning niet zijn inbegrepen, dan doe je er goed aan om dit extern in te huren.

3. Start vroegtijdig met testen in alle organisatielagen

Binnen je organisatie heb je social business software ambassadeurs nodig die het gebruik van de gekozen social business software aanmoedigen. Deze mensen moet je vertrouwen geven met succesvolle testresultaten die dicht bij hun dagelijkse praktijk op hun afdeling zijn behaald. Dus niet alleen testen op de ICT-afdeling, maar ook tests met sleutelmedewerkers bij HR, Marketing en Inkoop. Met testen in realistische situaties bereik je het benodigde draagvlak.

Hierbij enkele social business software tools ter aanbeveling:

Asana
Een productiviteitstool voor het beheren van team workflow en om samen te werken met collega's in projecten. Het is vooral handig vanwege het taakbeheer van alle teamleden en het monitoren van deadlines. 

PortalCMS met mobile app
Dit is een snel en eenvoudig op te zetten intranet met mobile app voor iPhone en Android. Handig voor snelle en veilige informatiedeling zoals contactlijst, wiki, nieuws en blogs en het integreert met Facebook, Twitter, Skype en Linkedin.

CQ Spark
Dit is een besloten beveiligde social network tool met geavanceerde zoektechnologie om mensen te helpen met samenwerken en het uitwisselen van ideeën.

Google Apps
Hoewel niet meer gratis is het wel handig vanwege de kalender, bestandsopslag en het delen van documenten met teamleden.

 

 

 

date_range Gepubliceerd op 13-03-2013 00:00
person Rogier Castricum
visibility Views: 1217
chat Reacties: 0
thumb_upLikes: 0

Reacties ( 0 )

Er zijn nog geen reacties

Reageer

Log in om te reageren

close