Ontwikkeling mobiel internet

Ontwikkeling mobiel internet

Het mobiele internet heeft pas een echte stimulans gekregen toen de iPhone, en later de Android telefoon, uitkwam. Over het algemeen downloadt men gemiddeld 1 betaalde applicatie en is per week ongeveer 6,4 uur mobiel online. Uitgevers en marketeers prijzen de hemel van het mobiele internet, maar lijken zich nog niet bewust van de beperkingen die het momenteel nog draagt.

Het mobiele internet heeft pas een echte stimulans gekregen toen de iPhone, en later de Android telefoon, uitkwam. Over het algemeen downloadt men gemiddeld 1 betaalde applicatie en is per week ongeveer 6,4 uur mobiel online. Uitgevers en marketeers prijzen de hemel van het mobiele internet, maar lijken zich nog niet bewust van de beperkingen die het momenteel nog draagt.

Zo is bijvoorbeeld mobiele e-commerce nog verre toekomstmuziek. Het is vrijwel onmogelijk om webwinkels te vinden die voor de mobiel zijn geoptimaliseerd en daarnaast een laagdrempelig betaalsysteem aanbieden. In nagenoeg alle gevallen dient de klant een hinderlijk lang traject te doorlopen om geld over te maken, waarbij inloggen en het checken van de identiteit in het middelpunt staan. Er bestaan technische oplossingen zoals PayPal of Operator Billing (betalingen aan derden via de mobiele aanbieder), maar die worden niet grootschalig gebruikt.

Tijdens het onlangs gehouden Online Betaalcongres in Utrecht opperde Frank de Groot van Thuiswinkel.org dat de Nederlandse vinding iDeal, als digitale kassa in Europa, het beste systeem zou zijn. Maar beheerder Currence krijgt daarvoor te weinig steun in andere landen. Het zoekt bij voorkeur 1 of meerdere grote lokale partijen om iDeal zich sneller te laten ontplooien. Technisch gezien is het systeem klaar, maar praktische keuzes worden nog niet gemaakt.

Ook de Near Field Communication technologie voldoet nog niet. Daarbij dient een chip in de telefoon als koppelpunt met kassa's in de fysieke omgeving. Aan de "achterkant" is de NFC chip aan een bankrekening gekoppeld. Het NFC Forum, dat wereldwijd verantwoordelijk is voor deze technologie, confirmeert dat er simpelweg nog geen klantvraag naar is en tevens geschikte telefoons voor zijn. Daar moet in 2010 of 2011 verandering in komen, luidde de belofte ook dit jaar weer tijdens het Mobile World Congress in Barcelona.

Daarnaast bestaat nog steeds de vraag of applicaties op langere termijn de beste dragers van informatie zijn. Er zijn twee partijen. De ene partij stemt voor HTML (in het bijzonder voor het nog niet uitgebrachte HTML 5) en de andere partij stemt voor downloadbare applicaties. Applicaties kunnen een toestel maximaal benutten, maar moeten voor ieder afzonderlijk platform opnieuw worden geschreven. De BBC en YouTube pleiten openlijk voor een einde aan de concurrentiestrijd onder applicatieplatformen, ten faveure van HTML.

Een ander punt van aandacht is de vrees onder technische experts dat de mobiele netwerken de grote vraag naar datacapaciteit niet aan kunnen. Ze spreken over een 'capacity crunch'. Om dit te voorkomen moeten operators voor miljarden euro's aan nieuwe investeringen in spectrum en netwerken doen. Dat is echter niet terug te verdienen met de handel in flat fee abonnementen. Er zullen dus ook andere bedrijfsmodellen in werking moeten treden. Welke dat zijn werd in Barcelona niet duidelijk.

Het enige aspect van mobiel internet dat nu ongehinderd tot bloei komt, is mobiel adverteren. De exacte vormen, afmetingen en tarieven zullen nog moeten blijken, maar er zijn internationaal geaccepteerde standaarden en mobile analytics is in opkomst. De overnames door Apple, Google en Opera van respectievelijk de advertentiebedrijven Quattro Wireless, Admob en AdMarvel zullen daar een belangrijke rol in spelen.

Bron: www.emerce.nl

date_range Gepubliceerd op 30-06-2010 16:06
person Jan Jansen
visibility Views: 1017
chat Reacties: 0
thumb_upLikes: 0

Reacties ( 0 )

Er zijn nog geen reacties

Reageer

Log in om te reageren

close